A 2018—2019-es tanévben az Újpesti Könyves Kálmán Gimnázium tantestületet arról döntött, hogy idén megpályázza az ökoiskolai státuszt. A munkacsoport a döntés után nem sokkal megalakult. Vezetője az idei tanévtől kezdve Hankó Lászlóné lett, a munkacsoport tagjai a szakmai munkaközösségekből, a diákönkormányzat delegáltjaiból, a technikai dolgozók képviselőjéből és az Igazgató úrból áll.
Az idei tanév legfontosabb feladata a májusban beadandó pályázat előkészítése, a dokumentációk ellenőrzése, kiegészítése, a rendezvények, események dokumentálása.
Az alapdokumentumok és a szervezés: Az ökológiai tudatosság és annak kialakítása eddig is szerepelt a gimnázium pedagógiai programjában, ilyen témájú rendezvényeink mindig is voltak. Idén a pedagógiai programon túl a házi rendbe és a szakmai munkaközösségek éves terveibe is bele kell emelni az ökoiskolához köthető elemeket, célokat.
A szervezeti feltételek:
Ki kell alakítani a munkacsoport rendszeres működésének feltételeit (időpont, elérhetőségek stb.), illetve tisztázni kell a feladatokat, és mindegyikhez felelősöket kell rendelni, keresni. A későbbiekre gondolva az ökoiskolai programhoz kapcsolódó szakmai továbbképzéseken való részvételre szeretnénk minél több kollégánkat ösztönözni.
A pedagógiai munka és kommunikáció:
A 2019—2020-as tanévben is folytatni szeretnénk az eddigi gyakorlatokat: táborok, túraszakkör, tematikus napok, -hét, környezetvédelmi kampányok szervezése, lebonyolítása terén. Szeretnénk a tantestülettel minél több ilyen témájú kirándulás, szakmai konferencia, diákprogram, pályázat lehetőségét megismertetni. Az ehhez a területhez tartozó további tervek kidolgozása szintén az idei év feladata. Kapcsolatokat kell keresnünk a megvalósítással kapcsolatosan más öko-iskolákkal, a szülői munkaközösséggel, nemzeti parkokkal, felsőoktatási intézményekkel, a fenntartóval és az önkormányzattal.
A mindennapokban is szeretnénk az öko-szemléletet minél több területen jól láthatóan érvényesíteni: folytatva az eddigieket, törekszünk az energiatakarékosságra, az egyszer használatos műanyagok visszaszorítására pl. a büfében. Ugyanakkor a környezet kialakításában is kiemelt szempont lesz az újrahasznosítás, az alternatív megoldások, a környezetünk szépítése: idén is beültetjük az iskola István út felöli részén a virágoskerteket, megteremtünk egy újabb kiskertet, tavasszal pedig egy ún. magaságyás kialakítása is tervben van. A korábban elkezdett madárbarát iskolaudvar további fejlesztése is várható. Mindezek tervezésébe, kivitelezésébe természetesen bevonjuk az osztályokat és a DÖK-öt is.
Az egyik legfontosabb feladat idénre az öko-témájú kommunikáció fejlesztése, pontosabban továbbfejlesztése. Az iskola honlapja komplett megújulás előtt áll, ennek részeként szeretnénk az öko-munkacsoport tevékenységét jól láthatóan megjeleníteni itt, és kihasználva a lehetőséget, ezen a csatornán keresztül is informáljuk majd a diákokat és a szülőket az iskolában folyó munkáról. További kommunikációs lehetőségeket is igyekszünk kihasználni: szeretnénk a helyi médiában (írott sajtó) a munkacsoport tevékenységével összefüggő híreket, felhívásokat, fotókat publikálni, illetve ugyanerre a humán munkaközösség blogját is szeretnénk a továbbiakban is felhasználni.
Az idei tanévben több nagyszabású rendezvényt is terveznek a munkaközösségek, illetve az öko-munkacsoport, amelyek mind az öko-szemlélet kialakítását, fejlesztését szolgálják. Ezek előkészítésében, reklámozásában és lebonyolításában a munkacsoport tagjai tevékeny részt fognak vállalni. Tavasszal szeretnénk a már említett magas ágyást kialakítani, és ehhez kapcsolódóan előadót is meghívni, aki a megvalósításban is segítségünkre lesz, de további lehetőségekről is tud információt adni a diákoknak, a kollégáknak, vagy akár a szülőknek.
A pályaorientációs napok alkalmával is igyekszünk olyan előadókat keresni, akik a továbbtanulási lehetőségek vagy későbbi foglalkozási lehetőségek között olyanokról tudnak információkat adni, melyek a téma iránt érdeklődő diákok számára hasznosak (pl. a Szent István Egyetem ökológiai gazdálkodási tanszékéről).
Idén több újrahasznosítási, szemétszedési kampányban is szeretnénk részt venni: pl. elemgyűjtő kampány, mobilgyűjtő kampány, Te szedd! akció stb.
Tavasszal több pályázat meghirdetését, lebonyolítását is tervezzük: pl. Milyen az ökológiai lábnyomod? (munkacím) pályázat osztályonként, az Állatok világnapjához kapcsolódva fotó és / vagy filmpályázat az idegen nyelvi munkaközösségekkel együttműködve stb.
Szintén tavasszal szeretnénk feléleszteni és az öko-szemlélet jegyében újjászervezni egy korábbi, szép hagyományát a Könyvesnek, az Anna-túrát. Egykori kolléganőnk emlékére szerveznénk egy város környéki túrát az osztályok pár résztvevőjének, ahol az egyes állomásokon feladatokat kell teljesíteni. Az idei téma a méhek: életmódjuk, ökológiai szerepük, védelmük stb. lesz. (A témát a DÖK-ös gyerekek javaslatára választottuk, a szervezésben a munkacsoport 2-3 tagja mellett ők vesznek majd részt.)
Kiemelten fontosnak tartjuk az iskola épületén belül is az öko-munkacsoport tevékenységének megjelenítését: a videó-faliújságon rendszeresen közzé fogjuk tenni a pályázatokat, híreket. Szeretnénk egy öko-faliújságot kialakítani a 2. emeleten, tervezzük az iskola termeinek, folyosóinak „zöldítését” is.
Felkészülés a pályázat beadására:
Kétségtelenül ez az idei tanév fő feladata az öko-munkacsoport tagjai számára. A tanév során össze kell gyűjteni az összes eddigi és az idei események dokumentációját, fotó- és más digitális anyagait. Ezek rendszerezése, összeállítása és a pályázat feltételeivel való összehangolása minden munkacsoport-tagtól pluszmunkát fog igényelni. Ezzel összefüggésben ki kell dolgoznunk egy 3 éves fejlesztési tervet is, olyan célokkal, melyek az öko-iskolai pályázatnak megfelelnek, megvalósíthatóak és egybevágnak a már elkezdett fejlesztéseinkkel.