2018 őszén az iskola tantestülete arról döntött, hogy létrehoz egy öko-munkaközösséget, aminek elsődleges célja a környezeti problémákra nyitott gondolkodás, a környezetért felelős magatartás kialakítása diákjaink széles körében. Ezzel együtt azt is célul tűztük ki, hogy az öko-iskolai cím pályázati feltételeit megteremtsük.
Ebben a tanévben be is nyújtottuk pályázatunkat, izgatottan várjuk annak elbírálását!
Az ökológiai tudatosságra nevelés mindig is jelen volt a gimnázium pedagógiai programjában. Az emberiség globális problémáinak elmélyülésével azonban kiemelt feladatunknak tartjuk a környezeti nevelést, aminek célja, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve ezzel az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését. Nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés és a globális felelősségvállalás elvei, hanem az iskolai élet minden területén.
Intézményünk honlapján létrehoztunk egy ÖKO-oldalt, ahol terveinkről, tevékenységünkről tájékoztatjuk az érdeklődőket. Itt olvasható iskolánk ÖKO-kódexe is, amely környezeti nevelésünk kiinduló pontja is lehet!
A környezeti nevelés sajátos színteréül szolgálnak különböző táboraink, amelyek a környezet- és természetvédelem jegyében is zajlanak. A sporton és mozgáson kívül az állat- és növényvilág megismerése, megfigyelése is nagy szerepet kap, de nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy a táborhelyszín környezetének hagyományait, társadalmi értékeit megismerjük.
Sajnos az elmúlt egy évben több táborunk is elmaradt, de októberben az iskolánkban működő túra-szakkörrel egy jó hangulatú kirándulásban lehetett részük a természet kedvelőinek, és a kéktúra-tábor idei szakaszán három napon keresztül gyönyörködhettünk az őszi természet szépségeiben a szélsőséges időjárás ellenére.
Két évvel ezelőtt az öko-munkacsoport programja az iskola zöldítési, kertgondozási munkálataival, az udvar nagyszabású virágosításával indult. Az online oktatás miatt kissé elhanyagolt kertünket hetedikes és nyolcadikos diákjainknak sikerült tavasszal helyre hozni. Mivel ők voltak az iskola kizárólagos látogatói, alaposan kivették részüket az őszi és tavaszi zöldhulladék összetakarításából is. Tavaszra az új komposztáló is elkészült.
A fenntarthatósághoz kapcsolódó szakmai továbbképzéseken való részvételre szeretnénk minél több kollégánkat ösztönözni. Fontosnak tartjuk a nemzetközi együttműködésekkel, hazánk globális szerepvállalásával kapcsolatos társadalmi szemléletformálást, a globális felelősségvállalásra nevelést. A „Zöldülj, Könyves!” Erasmus projektben munkaközösségünk két tagja külföldi továbbképzésen fejleszti ismereteit a fenntartható fejlődés témakörében.
A 11. c osztály osztályfőnökük, Ágoston Éva vezetésével, diákcserével egybekötött kétéves Erasmus programban vesznek részt egy ciprusi iskolával együtt, a vízgazdálkodás témájában. Ehhez a projekthez kapcsolódóan az iskola 102 diákja töltött ki angol nyelvű kérdőívet a vízgazdálkodással s a hulladékgyűjtéssel kapcsolatban. A válaszokat elemzik, és az eredmény alapján meghatározzák a környezettudatos víz- és hulladékgazdálkodásra nevelés irányvonalát.
Célunk, hogy a fenntarthatóságra nevelés témakörben minél több pályázattal, versenyfelhívással ismertessük meg diákjainkat. A tavasszal megrendezett Fenntarthatósági Témahét keretében megrendezett ZöldOkos Kupa online vetélkedőn több hetedikes diákunk is részt vett, amelynek központi témái idén: az erdő, mint ökoszisztéma, a fenntartható zöld gazdaság, de helyet kaptak olyan fontos témák, mint a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolata, a fenntartható fogyasztás elve, a tudatos fogyasztói magatartás lényege. A Bata Julianna, Péterfi Orsolya, Szövényi Boglárka alkotta csapatunk egészen a regionális középdöntőig jutottak. Ezúton is gratulálunk nekik!