Munkaközösségünk tagjai:
Szepesváry László igazgató , matematika-fizika szakos tanár
Hankó Lászlóné munkaközösség vezető, matematika-fizika szakos tanár
Baráth Csaba történelem-földrajz szakos tanár
Csikós Judit német nyelv-mozgó kép és média szakos tanár
Falnagy Ágnes angol nyelv-olasz nyelv szakos tanár
Frontóné Szigeti Zsuzsanna biológia-kémia szakos tanár
Füzéky Mónika gondnok
Ostorics Júlia igazgató-helyettes, angol nyelv szakos tanár
Pej Zsuzsanna matematika-informatika szakos tanár
Pusztai Ágnes magyar-történelem szakos tanár
Vasváriné Vida Mária matematika szakos tanár
Célkitűzéseink, feladataink:
Az ökológiai tudatosság és annak kialakítása nagy szerepet kap a gimnázium pedagógiai programjában. A pedagógiai programon túl a szakmai munkaközösségek éves terveiben is megjelennek a fenntarthatósághoz és környezettudatossághoz köthető célok és feladatok. A tanítási órákhoz köthető tartalmak az iskola Helyi Tanterve szerint valósulnak meg.
Nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés és a globális felelősségvállalás elvei, hanem az iskolai élet minden területén: az iskola működtetése terén éppúgy, mint a különböző programok, táborok szervezése során.
Környezeti nevelésünk közvetett célja, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve ezzel az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését.
Fontos, hogy a tanulók globális szinten képesek legyenek értelmezni azokat a célokat, amelyek a környezeti és a társadalmi fenntarthatóságra való törekvés érdekében fogalmazódnak meg.
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink, hagyományaink, amit ebben a tanévben is folytatni szeretnénk:
- táborok (biciklis tábor, vízi tábor, Kéktúrán a Könyves)
- tematikus napok: környezetvédelmi kampányok szervezése, lebonyolítása,
pl. az „Anna” környezetvédelmi túra (március 30., egykori kolléganőnk emlékére szervezett város környéki túra, ahol az egyes állomásokon valamilyen környezetvédelmi téma köré csoportosított feladatokat kell teljesíteni. )
- az öko-témájú kommunikáció további fejlesztése
A tanév során folyamatosan végzett tevékenységek
A mindennapokban is szeretnénk az öko-szemléletet minél több területen jól láthatóan érvényesíteni.
Törekszünk az energiatakarékosságra és víztakarékosságra
- pedagógiai munkánk során rendszeresen tanulmányozzuk az intézmény működésének erőforrás használatát (víz, gáz, villany)
- a diákok közreműködésével tavaly megszervezett energia-járőr szolgálat újraindítása
Hulladékgyűjtéssel kapcsolatos feladatok, a szemétszállítási díj csökkentése érdekében
- szelektív hulladékgyűjtés az iskola egész területén
- PET kupak-gyűjtés karitatív céllal
- a komposztáló rendeltetésszerű használata
- Sulizsák (használt, de még hasznosítható ruhák gyűjtése)
Mindennapi életünkben, környezetünk kialakításában kiemelt szempont lesz az újrahasznosítás, az alternatív megoldások
- az egyszer használatos műanyagok visszaszorítása a büfében, táborokban
- kihasználva a digitális oktatás során bevezetett lehetőségeket a tananyagok terjesztésére, csökkentjük a fénymásolást
A jövőbe tekintve az ökoiskolai programhoz kapcsolódó szakmai továbbképzéseken való részvételre szeretnénk minél több kollégánkat ösztönözni.
Terveink megvalósítása során kapcsolatokat kell keresnünk más öko-iskolákkal, a szülői munkaközösséggel, nemzeti parkokkal, felsőoktatási intézményekkel, a fenntartóval és az önkormányzattal.
Iskolánk Diákönkormányzatát még nagyobb szerepvállalással szeretnénk bevonni munkatervünk megvalósításába. Az osztályok által delegált „öko-küldöttek”-ből álló ÖKO-parlamentet hozunk létre, amelynek tagjait különböző kommunikációs csatornákon tájékoztatjuk az aktuális eseményekről és feladatokról.
További tervek
Szeptemberben folytatódik az Erasmusos diákcsere-program, a ciprusi diákok vendéglátására kerül sor. A program központi témái a víz- és hulladékgazdálkodás. Ennek keretében tanulmányi kirándulást szervezünk vendégeinknek az FCSM Észak-pesti Szennyvíztisztó Telepére, és a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű-be, valamint ekkor kerül megrendezésre a hulladékokból készült ruhák divatbemutatója.
A tanév során más osztályoknak is szervezünk üzemlátogatást a fenti telepekre.
A tél közeledtével Madár-barát kertünket tovább építjük újabb madáretetők kihelyezésével.
Februárban a Sulizsák-gyűjtéshez kapcsolódva most is megszervezzük több napon át tartó ruhacsere-akciónkat.
Március 22-én a Víz Világnapjának alkalmából témanapot szervezünk, ahol a hallgatóság Könyveses diákok előadásain ismerkedhet a témához kapcsolódó problémákkal, kihívásokkal, azok megoldásaival.
Márciusban kerül megrendezésre az Anna-túra.
Április utolsó hete a Fenntarthatósági Témahét, amelynek programjaira, előadásaira idén még több osztályt szeretnénk regisztrálni, és megpróbálunk minél több kollégát bevonni a témahét óráinak, projektjeinek szervezésébe, lebonyolításába. A témahét első napja (április 24.) a Föld napja, amit az egész iskolára kiterjedő témanappal szeretnénk megünnepelni.
A tanév során folyamatosan követjük a fenntarthatóság témaköréhez kapcsolódó versenyfelhívásokat, pályázati kiírásokat, ezekről a kollégákat, diákokat tájékoztatjuk, érdeklődés esetén regisztrálunk.